Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 29.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Designkritika
A császár meztelen, avagy a FAZ új ruhája
2007. október 8. hétfő, 18:02
Jellegtelen, stílustalan lappá vált a Frankfurter Allgemeine Zeitung a designváltás után. Sugárzik belőle a gőg, hogy „mi ennyire egyszerűek is lehetünk”, mert FAZ csak egy van. Az eMasa designkritikusa szerint az újság feleslegesen vállalt kockázatot, mert ezzel a lappal nem lehet a hőn áhított fiatalokat újságolvasásra csábítani.
Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre!
A megújult FAZ címlapja Fotók: FAZ.net
Régóta vártam erre a napra, és íme, most felvirradt: színes kép a Frankfurter Allgemeine Zeitung első oldalán. Azért ez nem semmi. Először Lukas berlini irodájában láttam öt évvel ezelőtt terveket, Németország konzervatív „világlapjának” forradalmi megújítására. Kis vörös téglalapban negatív szöveg a címlap bal alsó sarkában, a napi ajánlóban (ez egyébként annak idején rövid időre megvalósult), később vörös címek ugyanitt. Még később kicsike színes kép, még mindig csak az ajánlóban, majd előbb-utóbb felkerül a színes fotó az oldal felső felébe. Nem túl nagy, diszkrét hírkép. Ez volt a stratégia. Megőrizve meghaladni a múltat.

Színes fotók eddig is voltak belül

Mikor kezembe vettem a megújult lapot, kissé csalódottan lapoztam végig. Az általános hatás: egy a sok német lap között. Fényévekre az öt évvel ezelőtti tervektől, még messzebb a Frankfurter Sonntagszeitungtól, ami Lukas Kircher nagy dobása volt. Az új lapdizájn koncepcióját és a váltás terveit a FAZ grafikai részlegének vezetője, Johannes Janssen és a FAZ Sonntagszeitung művészeti vezetője, Peter Breul készítette.

Ha a dizájnváltás azért történt, mert a konzervatív olvasókat megtartva szeretne újakat nyerni a fiatalok köréből a FAZ, azt hiszem, feleslegesen vállalt kockázatot. Öt évvel ezelőtt már az egészen apró beavatkozásokat is határozottan visszautasították a megkérdezett olvasók. „Nem teheti ezt a lapunkkal” – mondták különféle fórumokon Lukasnak.

Aki a Frankfurtert ismeri, tudja, hogy a lapban már évek óta remek fotók (nagyméretű színes képek is) jelentek meg: belül. A domináns változás csak a címlapot érinti, ahol eddig csak különleges alkalmakkor jelentek meg képek, a lap történetében összesen harmincháromszor. A karakter elvesztéséhez hozzájárul még a hasábközi léniák elhagyása és a betűtípusváltás.

A fiatalok meghódításához ez kevés

Próbálom felidézni az öt évvel ezelőtt látottakat: határozott, elegáns, komoly, egyedi, átgondolt, és mindezek mellett a lap belsejével és
Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre!
1949. november 1.: az első címlap
mellékleteivel összhangban lévő, olvasócsábító lap volt az ott, Berlinben, abban a falhoz támasztott mappában. Ha ez itt a kezdet, akkor kíváncsian várom a folytatást, mert ezzel a lappal nem lehet a kiadók által oly hőn áhított fiatalokat újságolvasásra csábítani, nekik ez kevés. Nagyon az.

Öt év nagy idő. Ez a lap ma már a múlt. Semmi különös.

Tulajdonképpen nem értem: mindenki látja, tapasztalja, használja környezetében azokat a grafikai elemeket, melyeket a kortárs dizájnerek fejlesztettek ki. Nagyobb részben remek elemek ezek. Óriásplakátokon, prospektusokban, magazinok tömegében (és nem csak print formában) alapjában véve szemet gyönyörködtető, no meg funkcionális a minket körülvevő vizuális világ. Hogy az ördögbe van, hogy a napilapok nagyobbik fele, még sem képes haladni a korral? Ha vált, inkább ideológiát gyárt a visszalépéshez, mint hogy előre lépne.

Olvasóbarátabb, de jellegtelen

A Frankfurter Allgemeine Zeitung ékes példája mindennek. Annyira lecsupaszított a dizájn, hogy a lap szinte már meztelen. Sugárzik belőle a gőg, hogy „mi” ennyire „egyszerűek” is lehetünk, mert FAZ csak egy van. Mi történt? Technikailag csupán ennyi: naponta színes kép a címlapon, „Frankfurtschrift Fett Gotisch” helyett Times címbetű, a belső oldalakon a hosszabb anyagokhoz rövid összefoglalók kapcsolódnak, balra zárt a címrendszer, nincs többé hasábközi lénia. Ennyi, meg egy bambi, mondaná a pesti polgár.

Ó igen, a piackutatásokra hivatkozik a kiadó, a megkérdezettek több mint háromnegyed részének jobban tetszik az új dizájn, mint a régi. De mi is a kérdés? Ami volt, az a múlt. Ami van, az más: egy stílustalan, jellegtelen lap, bár kétségtelen, hogy „olvasóbarátabb”, mint elődje. Ha az olvasó elé egy ennél jobb lapot tennénk (ez nem lenne túl nehéz feladat), arra bólintana, pusztán azért mert a világ körülötte folyamatosan változik, tehát ő is változást szeretne a kedvenc lapjában. Nem akar hosszú éveket várni. Ami ma érdekes, holnapra már megszokottá válik az olvasó számára, holnap utánra pedig unalmassá, és ennek a bulvárosodáshoz semmi köze. A tempó lett gyorsabb. Ha nem vettük volna még észre. A FAZ olvasói egyébként nagyobb részt maguk is naponta használják az internetet, ahol a legkonzervatívabb fajtából valók számára is mindennapivá vált a vizuális környezet állandó változása.

Ennyire egyszerű.
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek