Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 29.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Designkritika
El País: spanyol nyelvű világlap
2008. január 7. hétfő, 11:18
Múlt év októberében megújult a legnagyobb spanyol napilap, az El País. Az eMasa designkritikusa szerint jó napi magazin lett belőle. Azt nyújtja amit elvárnak tőle olvasói: tájékoztat, informál, minőségi háttéranyagokat ad, biztos és hiteles forrás, és mindezek mellett esztétikus is. Rászolgál az új szlogenre: spanyol nyelvű világlap.
Gäde úrral tízegynéhány éve ismerkedtem meg. „Magyarország legkedveltebb napilapja” áttervezése kapcsán járt Budapesten. Az a szerencse ért, hogy én kalauzolhattam a szerkesztőségben és a városban is. Magyar konyha, magyar borok, sok beszélgetés.

Az El País régi címlapja
Reinhard Gäde német laptervező létére az 1976-ban (Franco halála után) alapított El País tervezőjeként tett szert a szakmában világhírre. A legnagyobb spanyol napilap akkor arra kérte, tervezzen áttekinthető, komoly, modern újságot, olyant, ami segíti az olvasót a választásban: mit is kell elolvasnia, ha képben akar lenni a nap eseményeiről. Legyen kicsi a formátum, és ne akarjon nagynak látszani. Ez volt a titok nyitja 1976-ban.

Gäde úr találkozásunkkor elmesélte, hogy a szerkesztőséggel közösen alakították ki azt a dizájnt (nem layoutról, hanem dizájnról beszélt), aminek köszönhetően az El País korának legegyénibb lapja lett Európában. A „világ nagy lapjai” alig húsz évet kísérletezgettek ahhoz, hogy végül oda érjenek, ahol Gäde és az El País tartott, ismétlem: 1976-ban.

Ez volt az előzmény. 2007 október végén megváltozott a korábban többször átalakított dizájn. Több vizuális elem került bele, több a kép, a grafika, a grafikon. Újragombolták a kabátot, a korábbi esetleges változtatások után végre minden elem megtalálta a helyét. Napi magazin lett az El País, egy jó napi magazin. Eddig „Független reggeli lap” állt a cím alatt, újabban a „Spanyol nyelvű világlap” alcímet használják.

Hihetetlenül jól kiszámolt arányok jellemzik ezt az újságot. A főcím, a szerző-név, a képaláírás, a kiemelés: minden szigorú arányrendszer elemeként jelenik meg az oldalakon. Itt a tervező nem „nagy felbontású fotópapírra” tervez, hanem rotációs papírra. Ez az újságdizájn értelme: alázat a szakma és a termék iránt, nem a változtatásért magáért történő öncélú változtatás. És egy érdekesség: nincs lead, de van helyenként két alcím. Miért is ne lenne? Az anyagok általában kicsik, a „kolumnás” anyag itt nagyjából 5000 leütést jelent.

Minden a helyére került – az új címlap
A címlap és a hátsó oldal színes, belül jó minőségű feket-fehér képek és hirdetések. Alig hinné az ember, hogy 2007-ben még lehet fekete-fehér hirdetés egy napilapban, de ezek szerint lehet, sőt meg lehet belőle élni. Kis mérete ellenére (285x407mm) az El País nem retten meg a nagyméretű hirdetésektől (junior méret: 195x275mm). Ide tördelj cikket, kispajtás!

A lap kis mérete ellenére jól fogy: 2007-ben még 425 927 átlagos példányszámmal jelent meg (viszonyításként: a Frankfurter Allgemeine Zeitungból 2006-ban 365 484 átlagos napi példányt adtak el, azóta ez kb. 30-35 ezerrel kevesebb).

Mitől jó az El País? Azt nyújtja amit elvárnak tőle olvasói: tájékoztat, informál, minőségi háttéranyagokat ad, biztos és hiteles forrás. Kiváló összhangban az elpais.com hírportállal – bár a hír- és háttérportál talán jobb kifejezés az oldalra. Itt is, mint a nyomtatott lapnál, az arányokra hívnám fel a figyelmet. Praktikus, gyors, jól olvasható, jól tagolt (visszatért a horizontális menürendszer) és mindezek mellett, nem utolsó sorban: esztétikus. Mert miért is ne tisztelhetné meg olvasóit egy napilap vagy egy hírportál azzal, hogy szép a szemnek?
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek