Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 29.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Dizájnkritika
Zabáld, fald, csámcsogj rajta
2008. augusztus 28. csütörtök, 16:26
Hosszas készülődés után megújult a Blikk. Az új külső rendezettebb, színesebb, praktikusabb lett, az igazi bulváros anyagok mellett hangsúlyt kaptak a komolyabb írások és a sport is. Szép koncepció, de vajon az olvasók is értékelni fogják? – kérdezi az eMasa dizájnkritikusa.
Kapartam, de nem nyertem, pedig, olyan szépen kértek a megújult Blikk első oldalán a játékra invitáló akcióban. „Miben különbözik a mai Blikk a tegnapitól?” – teszi fel a második oldalon a kommentárban a kérdést Murányi Marcell. „Mindenben, és semmiben” – adja meg egyúttal a választ is a főszerkesztő, hogy örülhessünk a jó hírnek: kicserélték az ágyakat, de a lányok a régiek. Jön is szembe a címlapon a szokásos kebelcsoda, egy remek kis mondatocska kíséretében: „Diana tudja, a pasik utálnak bevásárolni, ezért jobb velük egy szigeten”. Ó te jó ég, hát még mindig azt hisszük, ez kell a népnek? Na jó, tényleg ez kell. A címek egyébként semmivel nem rosszabbak, mint a politikai napilapoknál. Sőt: itt meglepő módon kiderül a címekből, miről olvashatunk alattuk.

Két év készülődés után lépte meg a nagy változtatást a Blikk. Hogy miért készültek két éven át és mire, az nem derül ki, csak amikor kézbe vesszük az újságot: hát ezért és erre. Keretek közé szorított vizualitás. Tobzódás a részletekben, alá- és mellérendelt viszonyok, ide-oda ugrál a szemem, mintha a neten kattintgatnék, csak itt épp nincsenek felugró ablakok. Látszólag mindennek meg van a maga oka-foka. Kétségtelen: rendezett lett a lap, ami ugye, a hazai bulvár-szokásokhoz képest minimum különös.

Blikk sport – minden olvasónak tetszik
Vajon mi késztette a kiadót a változtatásra? Az olvasók igényeit vették volna figyelembe? Esetleg a bulvárpiac többi szereplője fölé szerették volna emelni a lapot? Talán napi magazint akartak? Azt mondja a főszerkesztő: informatívabb lett az új lap – az. Szebb – ízlés kérdése. Barátságosabb – na ne. Összeköti a két politikai oldal híveit – persze, körülbelül mint a Coca-cola.

Na jó, fordítsuk komolyra a szót: színesebbnek tűnik a lap, talán praktikusabbnak is. Nem hiányoznak az egymásba lógó anyagok sem. Vannak viszont szögletek és lekerekített sarkok, tónusok és színek, montázsszerű fotók, infografikák, változatos címmegoldások, kisméretű anyagok, jobb illusztrációk, nagyméretű szám-kiemelések és hírek, hírek, hírek. Az az érzésem, tukmálják rám a híreket. Zabáld, fald, csámcsogj rajta. No de nem ez a bulvár? Nem ezért szereti, aki veszi a lapot? Ami ebben az új külsőben szembetűnő: észrevenni a komolyabb anyagokat is, nemcsak a vért, bűnözést, szexet. És persze jó a sport is. Régebben az úgynevezett komoly lapokban is voltak olyan fotóösszeállítások, mint itt a „Pekingi pillanatok”. Aztán a szerkesztők valahogy kiszorították innen is, onnan is. A Blikk talán most visszahozza, ami egyébként minden olvasónak tetszik: közel enged az eseményhez a fotós jóvoltából.

Eszembe jut egy korábbi, hamvába holt kezdeményezés: a Budapesti Reggel. Egy lap, amely kiemelten kezelt infografikákkal, jó illusztrációkkal valahol a bulvár és a politikai napilap között célozta meg az „embereket”. Csak hogy hamarosan kiderült: nincs ott senki.
Vajon, most kit talál ott a Blikk?
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek