Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2019. november 13.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Egyre kevesebb magyar vásárol újságot
2012. május 29. kedd, 17:19
2012 első negyedévében a minden lapot érintő, drasztikus példányszámcsökkenésnek csak a két, Fidesz-közeli tulajdonban lévő ingyenes lap tudott ellenállni. Az elmúlt két és fél évben a nyomtatott sajtó elveszített másfél millió olvasót. Már a női magazinok sem tartják magukat.
2012 első negyedévében az összes közéleti, politikai és bulvár napi- és hetilapból kevesebb fogyott a MATESZ jelentése szerint, mint az elmúlt negyedévben. A legtöbb példányban értékesített lap, noha kevesebbet adnak el ebből is, még mindig a Nők Lapja, amelyből az egy évvel ezelőtti 228 458-hoz és a tavaly év végi 215 345-höz képest 2012 első három hónapjában csak 212 422 példányt vásároltak meg. A második helyezett változatlanul a Story 197 699 példánnyal (a múlt negyedévi 203 455-höz és az egy évvel ezelőtti 227 889-hez képest, ami egy év alatt 13%-os csökkenést jelent), a harmadik helyen pedig még mindig a Kiskegyed áll 196 661 példánnyal, ami alig 700-zal kevesebb, mint az év végén, de 3 és fél ezerrel kevesebb, mint egy éve. A Kiskegyed hosszú ideje egyike a legkisebb ütemben visszaeső lapoknak, mostani eredménye is a kisebb veszteségek közé tartozik.

Fotók: eMasa / Bakró Nagy Ferenc

Nincs változás a negyedik helyen sem, ahol az egyébként szintén folyamatosan csökkenő példányszámú Színes RTV áll: a tévéműsorból 175 630-at adtak el (2011 végén 181 699-et, egy éve pedig 194 618-at). Az ötödik helyezett (a Patika magazint beelőző) Blikk eladása mélyponton van: most 167 864-et adtak el belőle, ami 4000 példánnyal kevesebb, mint a múlt év végén, 12 és fél ezerrel (7%) kevesebb, mint egy éve.

A közéleti lapok piacán általános a regresszió. A napilapok közül a legtöbben még mindig a Népszabadságot vették meg, összesen 59 734-en, azaz 2 ezerrel kevesebben, mint a múlt év végén, és 7 ezerrel kevesebben, mint egy éve (ez egy év alatt több mint 10%-os csökkenés). Folyamatosan csökken a Magyar Nemzet (42 779 az év végi 44 610-zel és az egy éves 47 011-gyel szemben) és a Népszava (18 785, korábban 19 149, még korábban 19 453) példányszáma is. Egy negyedév alatt a legkevesebb olvasót a négy nagy lap közül a változatlanul utolsó helyen álló Magyar Hírlap veszítette: a mostani 10 618-as példányszám alig marad el az év végi 10 651-től, bár az egy évvel ezelőtti 11 731-hez képest itt is jelentős (10%-os) a csökkenés.

A közéleti hetilapok piacán sem javult a helyzet: a négy nagy (a MATESZ által auditált) újság közül egyik sem tudta még csak lelassítani sem a példányszámesést. A HVG (55 013 példány) egy év alatt több mint 10 ezer (16%), az utóbbi negyedévben 4 és félezer olvasót veszített. A 168 Óra 19 529-es mostani példányszáma 200-zal marad el az elmúlt negyedéves, és ezerrel az egy éves átlagtól. A Figyelő 10 086-os példányszáma majdnem pont ezerrel marad el az elmúlt negyedévtől, ami viszont 1700-zal volt kevesebb a 2011 eleji számnál. A Heti Válasz csalódhatott talán a legnagyobbat: hiába tartotta magát 2011-ben és haladta meg év végére a 18 ezret, az idén már csak 15 910 példányt tudtak eladni a konzervatív hetilapból.

2012 első negyedévében meginogtak az eddig viszonylag stabil megyei lapok is. Bár a Kisalföld (68 082), a Vas Népe (46 509) és a Zalai Hírlap (44 880) csak minimális veszteséget könyvelhetett el, az Észak-Keleti Napló, azaz az Észak-Magyarország, a Hajdú-Bihari Napló és a Kelet-Magyarország közösen (120 262) 5 ezer olvasót veszített egy negyedév alatt. A magyar vidék lapja szlogennel hetente megjelenő Szabad Földet (90 205) pedig 2 ezerrel vásárolták kevesebben 2011 utolsó három hónapjához képest.


Az ingyenes lappiacon a két Fideszhez kötődő tulajdonosi háttérrel működő újság, a Helyi Téma és a Metropol példányszáma emelkedett. Míg a 2011 második negyedévében jelentős (százezres) példányszám-növeléssel kísérletező Budapesti Piacnak mostanra vissza kellett állnia az egy évvel ezelőtti állapotra (682 ezer szétosztott újság), addig a Helyi Téma 19 ezres növeléssel 698 593-ra emelte példányszámát a múlt negyedévhez képest (igaz, ez 14 ezerrel elmarad az egy évvel ezelőtti állapottól). A Metropol csaknem 30 ezerrel 302 ezerre növelte a reggelente kiosztott újságok példányszámát (megközelítve az egy évvel korábbi 305 ezres számot).

Nem nyert a választáson egyik oldal sem

2009 második félévétől, azaz az utolsó, választások előtti időszaktól számolva a teljes lappiacon is drasztikus visszaesés tapasztalható. A MATESZ által auditált kb. 120 lapból ez alatt a két és fél év alatt 1,4 millió példánnyal kevesebb fogyott: az akkori 6,2 millióshoz képest a mostani 4,8 milliós eredmény 22,5%-os visszaesést jelent – azaz ennyi idő alatt csaknem minden negyedik olvasóját elveszítette a nyomtatott sajtó.

A közéleti napi- és hetilapok egyikének sem hozott tartós sikert a vásárlói piacon az ország politikai átrendeződése. A Figyelő a választások után még szerzett 300 olvasót, de azóta csaknem 2000-et elveszített. A Heti Válasz 2010 első félévére mintegy 700-zal növelte eladott példányszámát az előző évi adatokhoz képest, de ez a trend már a következő negyedévben megfordult (a választások idején valamivel több, mint 20 ezer helyett ma 15910 kel el a hetilapból). A szegmens atipikus szereplője a Népszava: 2010 második félévére 500 új vásárlót találtak és ha a növekedési pályán vissza is kellett fordulniuk (a baloldali napilapot a 2009 végi 18 784-hez képest ma már csak eggyel többen, 18 785-en veszik), ez a stagnálást mutató eredmény a laptársak visszaesésének közegében akár sikerként is értékelhető.

A vezető bulvár napilap, a Blikk olvasóit sem hatotta meg a választások eredménye: a csökkenés trendje csak 2011 első felében fordult meg egy kicsikét (feltehetően a politikai környezettől függetlenül), de az új olvasók itt is hamar eltűntek.

A nyomtatott sajtó zsugorodására legdrasztikusabban a tévéműsor-újságok reagáltak. A MATESZ által 2009 végén auditált hét különféle tévéműsorból akkor még 924 ezret adtak el. Azóta több lap megszűnt vagy összeolvadt: a szegmens 418 471 példányt értékesítve a felére apadt. (A tévéműsorok helyzetét talán a többi lapénál is jobban bonyolítja az online média, hiszen egyre bevettebbé válik a tévéműsor különféle portálokon való követése.)

Már a női lapok sem bírják

Nem jelenthető ki azonban egyértelműen, hogy a magyaroknak mind az olvasási, mind az újságvásárlási kedve meredeken csökken: a szórakoztató magazinok piacán jóval kisebb mértékű zsugorodás látható, sőt az elmúlt két és fél évben többször emelkedés is tapasztalható volt. A vezető női magazinok közül a Joy például a 2009 végi 69 ezres példányszámát 2011-ben már 71 ezer körül tudta tartani, de 2011 végére a Cosmopolitan is feltornázta pár száz új vásárló révén a példányszámát 44 ezerre. Igaz, a 2012 eleji általános válság ezeket a lapokat is elérte.

Mégis – néhány szerencsétlenebb sorsú magazint leszámítva – 2012 előtt kisebb ütemű volt itt a zsugorodás, mint a közéleti lapok körében: 2011 végére az Éva példányszáma csak 6,5%-ot, a Glamouré 6%-ot esett. Meglehet, ezeknek a lapoknak a viszonylagos jóléte okozza más konkurensek visszaesését: a Maxima például két és fél év alatt 40 ezer olvasójának több mint felét elveszítette. A lapok viszonylag magas árával pedig a csökkenő hazai vásárlóerő nehezen tart lépést: talán ezzel magyarázható, hogy 2011 végéhez képest a korábban folyamatosan jól teljesítő lapok (pl. a Joy és a Glamour) is jelentősen visszaestek.


Úgy tűnik viszont, hogy az olvasók a hobbijaikkal foglalkozó lapoktól jóval nehezebben válnak meg, mint a nyomtatott hírújságoktól: a MATESZ által auditált négy vezető autós lap összpéldányszáma 2011 elejéig folyamatosan 101 és 111 ezer között ingadozott, és miközben a közéleti és bulvárlapok példányszáma negyedévről negyedévre csökkent, itt nem volt megfigyelhető ez az egyirányú folyamat. Az autós lapok példányszáma csak 2011 végén kezdett el tartósan csökkenni, hogy végül elérje a mostani 92 ezres számot.

A National Geographic vásárlói is egyre kevesebben vannak (39 773), de csökkenésük aránya (két és fél év alatt 8,5%-os csökkenés) nem éri el a közéleti sajtóban tapasztalt aggasztó mértéket.
K.B.
vélemények  hozzászólok
Novellista | 2012.06.01. 17:39
halaszgeza | 2012.05.30. 08:35
halaszgeza | 2012.05.30. 08:34
Novellista | 2012.05.29. 20:32
Novellista | 2012.05.29. 20:26
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek