Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2017. április 28.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
„Nem kellett kibújni a bőrömből”
Interjú Gavra Gáborral, a hvg.hu főszerkesztőjével
2011. szeptember 8. csütörtök, 16:06
A magyar lappiac szereplői, kiadói menekülnek a közéleti-politikai tartalomtól, a hvg.hu viszont éppen szembe kíván haladni ezzel a trenddel, és emellett véleményfronton is erősít – mondta el az eMasának Gavra Gábor, a hvg.hu nemrég kinevezett főszerkesztője, aki a három legjelentősebb online tartalomszolgáltató között szeretné látni a portált.
Gavra Gábor [fotó: eMasa / Kallos Bea]

– A Hírszerző főszerkesztőjeként jóval politikusabbnak ismertünk meg, mint a hvg.hu előző főszerkesztőjét. Hogyan passzol a hetilapnál is neutrálisabb hvg.hu-hoz ez az imázs? Vissza kell-e fognod magad ebben a tekintetben ezután?

– Szerintem ha egy szóba akarjuk sűríteni a HVG több mint 30 éve épülő imázsát, az a függetlenség. A függetlenség és a közéleti érdeklődés, ami a kérdésben „politikusságként” vetődött fel, egyáltalán nem zárja ki egymást. Az biztos, hogy a hvg.hu egy szélesebb olvasótáborhoz szól mint a Hírszerző, amely születése pillanatától konzervatív liberális lapnak nevezte magát és ma is az. A hvg.hu független lap, és a Hírszerzővel ellentétben nem világnézeti alapon áll.

– Ebbe a függetlenségbe beleférnek olyan nyílt szerkesztőségi állásfoglalások, endorsementek, amelyeknek eddig ritka, karakteres képviselője voltál a hazai sajtóban?

– A Hírszerzőnek volt egy 9-10 tagú szerkesztősége, ahol nyilván könnyebb egy szerkesztőségi véleményt kialakítani, mint egy 30 tagúnál. Lehetetlennek ugyanakkor nem tartom, hogy megtörténhet, és a jelek szerint azért bőven van még idő, hogy elgondolkozzunk ezen.

– Nincs benned hiányérzet, hogy itt már egy másfajta, kevésbé értékelvű, inkább hírközpontú újságírói attitűdöt kell képviselned?

– Közülünk nem kellett senkinek a bőréből kibújnia, nekem sem. Attól, hogy egy szűkebb, liberális olvasói réteg mellett ma másokhoz is szólunk, nem lettünk kevésbé értékelvűek. Ugyanazok a dolgok – a parlamentáris demokrácia, a szabadversenyes piacgazdaság, az egyén szabadsága és felelőssége –, amelyek a Hírszerző főszerkesztőjeként fontosak voltak a számomra, most sem kevésbé lényegesek.


– A kezdeti szociális irányultság után mintha ma egy tisztábban libertariánus szemlélet vált volna hangsúlyosabbá az írásaidban.

– Én nem éreztem ilyen radikális elmozdulást. Az kétségtelen, hogy a Narancsban az első írásaim szocioriportok voltak, de idén tavasszal is készítettem ilyeneket a Hírszerzőn. A hvg.hu, de a HVG is ugyanúgy foglalkozik társadalmi kérdésekkel, az elesettebb rétegek problémáival, ahogy a Magyar Narancs is foglalkozott. Az, hogy talán én magam kevesebbet, az amiatt van, hogy kevesebb időm van írni.

– Miben látod a racionális okát annak, hogy a nyilvánvalóan meglévő politikai szimpátiájukat, elfogultságukat ennyire nem hajlamosak nyíltan felvállalni a magyar sajtótermékek?

– Jobban szeretem, ha egy szerkesztőség nyíltan beszél, de nem gondolom azt hogy az, ha egy szerkesztőség nem jelentet meg egy-egy választás előtt szerkesztőségi állásfoglalást, egyenlő lenne a sunnyogással. Meg lehet találni más módját is az állásfoglalásnak, mondjuk egy főszerkesztői publicisztikával, mint például amikor 2006-ban Seres László publicisztikája helyettesítette a szerkesztőségi álláspontot a Hírszerzőnél.

– Többnyire ezek a közvetett, de nyílt állásfoglalások is hiányoznak.

– Az utóbbi években erősödő tendenciának látom, hogy a magyar lappiac szereplői, kiadói menekülnek magától a közéleti-politikai tartalomtól. A hvg.hu megújulása, a Hírszerző és a hvg.hu szerkesztőségeinek integrálása ezzel a trenddel ellentétes kiadói döntést jelez. A mi vállalkozásunknak a sorsa azt is mutathatja, hogy érdemes-e ezzel a trenddel szembemenni.

– Az iparági pletykák szerint az Index nem túl távoli jövőben várt bedőlését-bedöntését követően a Sanoma, a Ringier és a Magyar Telekom marad versenyben az online tartalompiacon, várhatóan a Hír24-Fn.hu alapjain kialakítandó portállal, a NOL-al, illetve az Origóval. A HVG Online – a hvg.hu-val és a Hírszerzővel – hogyan viszonyul a konkurensekhez ideológiai és tartalmi téren? Közéleti-politikai fókusza okán a NOL lesz majd a legközelebbi konkurens?

A hvg.hu-nak a HVG változatlan értékeit kell képviselnie – a mostani stratégia lényege ez. A mi elképzelésünk az, hogy erős közéleti tartalommal és gazdasági rovattal legyünk stabilan a hazai online lappiac három legfontosabb szereplőjének egyike. Más kiadók ugyanezt a célt a közéleti tartalmak háttérbe szorításával próbálják elérni – azt majd a következő évek fogják eldönteni, hogy melyik megközelítés felel meg jobban az olvasói igényeknek.

Mindenesetre mi abból indultunk ki, és a HVG 32 éves brandépítése után nem is indulhattunk ki másból, hogy nekünk belföldi, közéleti tartalmakkal, közérthetően megfogalmazott gazdasági és gazdaságpolitikai tartalmakkal és olyan kulturális és életmód tartalmakkal kell erősítenünk, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy egy vezető általános hírportálnak – azt még nem akarom mondani, hogy a megüresedő helyét betöltsék, de – alkalmasak legyenek mindazon témák a lefedésére, amelyek szerintünk egy általános hírportál minden olvasóját érdekelhetik.

– Ha nem lenne ez az apokaliptikus piaci hangulat, nem is lennének ezek a nagy kiadói remények, hiszen az utóbbi tíz évben egyetlen aspiránsnak sem sikerült még csak közel sem kerülnie az Index-Origo pároshoz. Hogyan fog arra törekedni a hvg.hu, hogy most sikerrel változtasson ezen a trenden? Pusztán a tartalom miatt feltételezhetően nem vándorolnak át tömegesen az olvasók a laphoz.

– Ezzel kicsit vitatkoznék, szerintem a tartalom a legjobb marketingeszköz. A HVG brandje adott, egy nagyon erős létező olvasótábor szintén adott. A Hírszerző története is bizonyítja, hogy ez az online lappiacon nagyon is működőképes tud lenni. A lap 5-6 év alatt zéró marketinggel épített ki egy 60-70 ezres olvasótábort, ami egyébként 2010 tavaszán, amikor a Hírszerző bajban volt, effektíve megmozdult azért, hogy megmentse a lapot.

– Vannak arra vonatkozó kutatási eredmények, hogy a HVG olvasói lojálisabbak volnának, mint más olvasók, erre utalsz a létező közönség kifejezéssel?

– A hetilapnak és a hvg.hu-nak máig megvannak a maga hűséges olvasói. A mi dolgunk az, hogy a HVG-brandhez társítható független és megbízható jelzők az izgalmas és érdekes jelzőkkel egészüljenek ki.

– A HVG támpontként szolgál az online felület számára, viszont van egyfajta dinoszaurusz-reprezentációja is: nagyrészt a szerkesztőségi szerkezetnek köszönhetően nehezen változik és reagál az újdonságokra. Bár jelenleg még a HVG hetilap az erősebb márka, hosszú távon nem lehet a hetilap rugalmatlansága akadály a hvg.hu fejlődése előtt, nem okoz ez konfliktusokat?

– Nincs ilyen konfliktus. Amikor a HVG 2010. június elsejével megvette a Hírszerzőt és a szerkesztőség megérkezett ide, akkor minket a hetilapnál dolgozó kollégák valami elképesztő szeretettel fogadtak. Ez egy kétségkívül kritikus és önreflexív közeg, de minket nagyon gyorsan befogadtak. Az első félév után azt a visszajelzést kaptuk, hogy az a mentalitás, amelyet a Hírszerző szerkesztősége a tavaly tavaszi megpróbáltatások idején képviselt, az hasonlít arra, ami a HVG-t jellemezte az induláskor, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején.


– Az azért nem tűnik mellékes szempontnak, hogy mindez harminc évvel korábban volt…

– Szerintem ennél fontosabb, hogy a hetilapos kollégák úgy érzik, hogy ezt a mentalitást mi visszahoztuk ebbe a házba. Az pedig természetes, hogy a mi feladatunk az, hogy gyorsreagálásúak legyünk, tudjunk újítani, megújulni, ezért vagyunk, ez a dolgunk, ha erre nem képes bármilyen online szerkesztőség, akkor az alapvető funkcióját nem tölti be.

– Leginkább arra a problématípusra gondoltam, ami például a NOL első időszakát jellemezte, amikor elindítottak egy új online felületet, viszont a nehezen mozduló print szerkesztőség integrálása nehézségeket okozott.

– Én nem érzem a hetilap szerkesztőségét nehezen mozdulónak. Annak a fajta konfliktusnak, amit a Népszabadság és a NOL példájaként említettél, az utóbbi másfél évben, amióta itt vagyok, nyomát sem láttam, az együttműködésre törekvés kölcsönös. Azt a tudást, ami a HVG-ben és környékén évtizedek alatt felhalmozódott, használni szeretnénk. Nekem az egy állati nagy megtiszteltetés, amikor hetilapos kollégák kifejezetten nekünk írnak cikkeket, és ez, hála Istennek, egyre gyakoribb.

– Ez egy egyirányú folyamat, vagy várható, hogy idővel valami visszaáramlik az online-tól a hetilap felé?

– A hvg.hu és a Hírszerző több munkatársa írt már a hetilapba az itt eltöltött időszak alatt, ez egy kétirányú folyamat. Az egészséges együttműködés nem arról szól, hogy valamelyik fél gyarmatosítja vagy lenézi a másik felet, az mindenkinek jó kell. hogy legyen. A végső cél mégiscsak az, hogy a HVG brand erősebb legyen, mint valaha, és hogy a hvg.hu-t a legnagyobb hírportálok közt emlegessék.


– A Hírszerzőt külön megtartotta a HVG, és a bejelentett tervek szerint véleményportálként működik majd. Mikor indul az új oldal?

– Szeptember folyamán. Közben nagyon komoly erősítések érkeztek hozzánk, a hvg.hu gazdasági rovatát augusztus végétől Bogár Zsolt vezeti, péntektől Szabó M. István is nálunk dolgozik, és véleményfronton, a hvg.hu-ban és Hírszerzőnél iskomoly fejlesztéseket tervezünk.

– Jelenleg mintha erőteljes túlkínálat és minőségi pangás is volna véleményfronton, és egyes, láthatóan jelentős szakmai és energiabefektetéssel létrehozott projekteknek – mint például a komment.hu az Origón – sem sikerül igazán pezsdítő hatást gyakorolniuk a közvéleményre. Miért döntöttetek ebben a klímában a Hírszerző mint véleményportál megtartása mellett, hogyan lesz képes az oldal a közbeszéd tematizálására?

– Szerintem egy picit előítéletes a véleményed, ami a kérdésedben rejlik. A komment.hu-t leszámítva az online lappiacon a vélemények – és most szerkesztett véleményekről beszélünk – visszaszorulása figyelhető meg. Miközben ezzel párhuzamosan a blogok terjednek – ami meg nagyon helyes. Nézzük csak a nagy hírportálokat: az Indexről eltűnt a szerkesztőségi vélemény mint olyan, és bizonyos blog.hu-s tartalmak címlapra emelésével helyettesítődik, az Origo meg ugye megcsinálta a komment.hu-t. Ma véleménysite-ként egyedül a komment.hu létezik. Pedig szerintem szerkesztett véleménytartalomra – nevezzük most egyszerűen publicisztikának – az online sajtóban igény van, és ebben nincsen túlkínálat.

– Attól még mert valami blogformában jelenik meg, nem biztos hogy nem szerkesztett, és nem feltétlenül különül el az olvasó fejében sem az úgymond szerkesztett portál-tartalomtól: és itt lehet a Véleményvezértől a Mandineren át a Konzervatóriumig hozni a példákat.

Névjegy – Gavra Gábor
Gavra Gábor 1978-ban született. A Pécsi Tudományegyetemen szociálpolitikát és kommunikációt hallgatott, tanulmányai mellett 1999-től 2002-ig a SzocReál című egyetemi lapnál volt újságíró és szerkesztő. 2002-től 2005-ig a Magyar Narancs belpolitikai újságírója. 2004 januárjában Csányi Sándorról írt portréjáért Minőségi Újságírásért Díjat kapott. A Hírszerzőnél 2005-től rövid ideig újságíró, később főszerkesztő-helyettes majd 2007 júniusától főszerkesztő. 2011 júniusától a korábban a Hírszerzőt megvásároló HVG Kiadóhoz tartozó hvg.hu főszerkesztője.
– Én ennél egy kicsit konzervatívabb vagyok. A Véleményvezért például nagyon bírom, ezzel együtt azt gondolom, érdemes a blogos tartalmakat a publicisztikáktól külön kezelni. Visszatérve a kiinduló kérdésre, a Hírszerző jövőjét az dönti el, hogy a hvg.hu és a Hírszerző milyen szerzőgárdát tud maga köré szervezni, mennyire tudja karakteressé tenni a két véleményfelületet, és ezek mennyire tudják egymást erősíteni és kiegészíteni. Nyilván ki kell, hogy egészítsék egymást, mert más a hvg.hu és a Hírszerző karaktere, ennek következtében a véleményeknek – mint erős karakterformáló elemeknek – is különbözniük kell, más közönséghez kell szólniuk, a hvg.hu-nak egy szélesebb olvasótábort kell megcéloznia.

– Kívántok alapozni a Hírszerző eddigi közönségére?

– Így van, meg akarjuk őrizni és bővíteni is szeretnénk a közönséget.

– Állandó szerzőgárdája lesz a portálnak, vagy vendégszerzőket kértek fel?

– A Hírszerzőnek a mai napig létezik egy állandó szerzőgárdája, ők továbbra is maradnak, és lesznek olyanok is, akik a hvg.hu véleményrovatában fognak felbukkanni. Vasárnap lesz szeptember 11-ikének a 10. évfordulója, ekkor lesz a hvg.hu véleményrovatának a zászlóbontása. Számos új szerző fog bemutatkozni a hvg.hu-n és utána viszonylag gyorsan az új Hírszerző is el fog indulni. Szeptember második fele az egész HVG Online-nál egyértelműen a véleménytartalmak megerősítéséről fog szólni.
Tófalvy Tamás
vélemények  hozzászólok
Kocsismariann | 2011.12.18. 12:36
remese | 2011.09.17. 15:13
Shammer | 2011.09.15. 13:42
anteus | 2011.09.13. 17:24
anteus | 2011.09.13. 17:23
remese | 2011.09.12. 19:05
mi11 | 2011.09.12. 16:29
remese | 2011.09.12. 11:26
Shammer | 2011.09.12. 10:16
remese | 2011.09.12. 05:16
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek