Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2017. június 27.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Elkelt a TV2, az új tulajdonos Vajna – vagy Simicska?
2015. október 15. csütörtök, 14:58
utolsó frissítés: 2015. október 16. péntek, 07:20
Andrew G. Vajna érdekeltségébe tartozó cég lehet az országos kereskedelmi csatorna új tulajdonosa. A Magyar Broadcasting Co. Kft. mint vevő-befektető és a TV2 Media Group Holdings Kft. aláírta az erről szóló adásvételi szerződést – jelentette be csütörtök délután a TV2-csoport. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint a Fidesz csúcsfegyvert kapott a médiapiacon. A Liberálisok szerint Vajna kormánybiztosi státuszával összeférhetetlen a tévétulajdonosi pozíció. A bejelentés és az első reakciók után néhány órával Fonyó Károly, Simicska Lajos üzlettársa, a Hír TV társtulajdonosa és elnöke is megszólalt: az állítja, övék a TV2.
A TV2-csoport csütörtökön délután hivatalosan is megerősítette: a négy csatornát működtető TV2-csoport teljes tulajdonrészére az Andrew G. Vajna érdekeltségébe tartozó Magyar Broadcasting Co. Kft. tett ajánlatot. A tulajdonjog átruházásáig Yvonne Dederick és Simon Zsolt, a TV2-csoport tulajdonos-ügyvezető igazgatói változatlan hatáskörben, az eddig megszokottak szerint irányítják tovább a vállalatot, ami a tranzakció megvalósulása és esetleges meghiúsulása esetén egyaránt biztosítja a cég normál működését.

A jelenlegi tulajdonosok 2013 decemberében vásárolták meg a médiavállalatot a ProSiebenSat.1-tól. A TV2-csoport 2014-ben csaknem másfél milliárd forinttal, 17,6 milliárdra növelte árbevételét. A társaság nemcsak a helyi gyártásra szánt összeget növelte, hanem 3,511 milliárdos cash-flow-tartalékot halmozott fel, valamint 2008 óta először zárta az évet pozitív, 958 milliós EBITDA-eredménnyel (adó- és kamatfizetés, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredménnyel) – olvasható a közleményben.

Régi-új szereplők a képben: Simicska Lajos és Dirk Gerkens (frissítés)
Simicska Lajos legközelebbi üzlettársa, Fonyó Károly néhány órával a csütörtök délutáni bejelentés után közleményt adott ki, melyben azt állítja: cége, a Megapolis Media Zrt. két nappal korábban már megvásárolta a TV2 Media Group Holdings Kft. 100 százalékos üzletrészét, ezzel közvetett módon a TV2 tulajdonosává vált. A közlemény szerint a Megapolis Media Zrt. Yvonne Dederick és Simon Zsolt ügyvezetőket azonnali hatállyal visszahívta, figyelemmel arra, hogy a TV2 csatornára vonatkozó adásvételi szerződést a tulajdonos hozzájárulása nélkül kötötték meg. Fonyó a vételárról nem nyilatkozott. Arra a kérdésre, hogy miért csak Vajna sajtótájékoztatója után hozták nyilvánosságra a két nappal korábbi adásvételt, azt mondta, nem vették komolyan a sajtóban megjelent híreket arról, hogy Vajna valóban meg akarja vásárolni a TV2-t – olvasható a Népszabadság összeállításában.

A napilap interjút közöl Dirk Gerkens-szel, aki Vajna felkérésére az RTL-től igazol a rivális csatornához és azt ígéri: nem lesz kormányközeli a TV2.
Vajna tulajdonszerzéséről elsőként, még kedden a Figyelő írt cikket. E szerint a korábbi tulajdonosok, Simon Zsolt és Yvonne Dederick 20 milliárd forintot kapnak médiavállalkozásért, amit Vajna nagyrészt hitelekből fedez. A cikk szerzője hozzáteszi: a kéthónapos tárgyalássorozat eredményeképp létrejött „szerződés aláírása ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az új tulajdonos már jövő héten házon belül lesz, hiszen az akvizíciót még a versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, illetve vannak egyéb olyan szerződéses ügyei is a csatornának, amit a váltás előtt rendezni kell”, így véglegesen év végére kerülhet új gazdájához a TV2.

A hvg.hu tavaly novemberben írt először arról, hogy Simicska Lajos helyett Andy Vajna került meghatározó helyzetbe a TV2-vel kapcsolatban – ez még Orbán Viktor és Simicska szakítását megelőzően történt. Vajna közeledését a csatornához egyértelműen úgy értékelték, hogy azzal a kormány megerősíti pozícióit a médiában Simicska Lajossal szemben, Vajnára és Habony Árpádra támaszkodva. Később felmerült az a lehetőség is, hogy Andy Vajna inkább saját tévét indítana: az Index idén júliusban írt részleteket a készülő csatornáról, majd hosszú elemzést közöltek az ügy két lehetséges forgatókönyvéről. Majd szeptemberben a VS.hu már arról adott hírt, hogy Andy Vajna cége, a Magyar Broadcasting Co. Kft szándéknyilatkozatot fogalmazott meg a TV2 Média Csoport Kft. megvásárlására.

A Klubrádió szerda reggeli adásában Polyák Gábor médiajogász hangsúlyozta: egy országos kereskedelmi csatorna megszerzése nagyon komoly manipulációs eszköz, a Fidesz csúcsfegyvert kapott a médiapiacon. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője a riporter kérdésére reagálva úgy fogalmazott: igaz, hogy a TV2 híradói jórészt baleseti, bűnügyi krónikák, és ritkán foglalkoznak közügyekkel, de ha nem is egyik napról a másikra, bele lehet nyúlni a szerkesztési elvekbe. Az ellenkező oldalon álló RTL Klub jó példa arra, hogy a néző vevő a közéleti hírekre. Hozzátette: a TV2 jelenleg veszteséges, viszont ezen a kormány tud változtatni. Az állami hirdetések irányítják a piaci reklámozók mozgását, ami a rivális RTL Klub működésére is ki hat majd.

A Magyar Liberális Párt is reagált a hírre, álláspontjuk szerint Andy Vajna kormánybiztosi és a TV2-nél frissen szerzett tulajdonosi pozíciója összeférhetetlen. Az ügy tisztázása érdekében a párt írásbeli kérdést intéz a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez.
Gyöngyösi Lilla / Bálint György Akadémia
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek