Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2017. november 19.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Mérték: jogsértő a kormány sikerpropagandája
2015. szeptember 4. péntek, 16:26
„A magyar reformok működnek!” kampányban megjelenő televíziós hirdetések a Mérték Médiaelemző Műhely álláspontja szerint olyan politikai reklámok, amelyek közzétételét a kampányidőszakon kívül törvény tiltja – írja a szervezet, amely beadványban kérte fel a Médiatanácsot, hogy vizsgálja meg a reklámokat.
„A hatályos médiaszabályozás szerint ez a tartalom ebben a formában, a rádióban és a televízióban meg sem jelenhetne, tehát jogsértő. A politikai reklámokra vonatkozó szabályok alapján a pártok, a politikai mozgalmak és a kormány tevékenységét népszerűsítő reklám csak választási kampányidőszakban tehető közzé. Márpedig ezek a spotok politikai reklámnak minősülnek” – állítja a Mérték Médiaelemző Műhely a kormány céljait és intézkedéseit bemutatni hivatott reklámkampányról, amely részben a menekülteket szólítja meg, részben pedig azt hirdeti: „A magyar reformok működnek”.

A Mérték azzal indokolja álláspontját: a reklámok „a kormány intézkedéseinek fényezésén túl az égvilágon semmilyen konkrét, közérdekű információt nem tartalmaznak, egyetlen céljuk van: meghatározott kormányzati döntések sikerként való felmutatása, ezáltal a kormány támogatásának növelése. Vagyis a propaganda”.

Mint a Mérték emlékeztet: a jogszabály a politikai reklámok közzétételét csak szűk keretek között teszi lehetővé. „A tiltás indoka az, hogy a közéleti-politikai kérdések ne manipulatív hirdetési formában kerüljenek a képernyőre, hanem hír- és közéleti vitaműsorokban, ahol az érvek-ellenérvek csatájában mérkőzhetnek a gondolatok, vélemények. (…) A demokratikus közvélemény alapja ugyanis a közügyek érdemi megvitatása, nem pedig a reklámszlogenekre épülő, kampányszerű sikerpropaganda”.

A kormány társadalmi célú reklámként vagy kereskedelmi közleményként címkézi a reklámjait, amelyekre a tilalom nem vonatkozik. A Mérték felhívja a figyelmet: „a szabályozás mind a társadalmi célú reklámot, mind a közérdekű közleményt kifejezetten elhatárolja a politikai reklámtól. Vagyis világos, hogy ami politikai tartalmú közlés, az szigorúan nem minősülhet sem társadalmi célú reklámnak, sem pedig közérdekű közleménynek”. Mint írják, a kormány reklámjai nem neveznek meg semmilyen közérdekű célt, és nincs olyan tartalmi elemük, amely a nézőket bármely közérdekű cselekvésre motiválná, pedig a jogszabály szerint ez feltétele annak, hogy valami „társadalmi célú hirdetés” lehessen.

A közérdekű közlemény definíciója a jogszabályban pedig – emlékeztet a Mérték –, hogy az „konkrét közérdekű információt közvetít a nézők vagy hallgatók figyelmének felkeltése céljából”. A Mérték kifejti: a kormány tömör reklámjai semmiképpen sem nyújtanak „konkrét információkat” témájukról. Hasonlóképp nem lehet azokat kereskedelmi közleménynek sem nevezni, hiszen csak áruk, szolgáltatások, cégek népszerűsítése kerülhet ebbe a kategóriába.

„A törvény szabályainak érvényesítése a Médiatanács feladata – a tanács dolga tehát az, hogy a kormányzati sikerpropagandát leállíttassa az elektronikus médiumokban. A Mérték ezért kénytelen volt beadvánnyal fordulni a médiahatósághoz, amelyben kérte a kampány rádióban és televízióban zajló közreadásának vizsgálatát és a jogsértő állapot megszüntetését” – zárul a Mérték cikke.
Forrás: Mérték Médiaelemző Műhely
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek