Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2021. szeptember 23.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Átvilágítja működését az Axel Springer Magyarország
2009. március 2. hétfő, 09:53
Az egész magyar médiapiacra nehéz év vár – nyilatkozta az eMasának az Axel Springer Magyarország gazdasági igazgatója. Dr. Király Máriát arra kértük, reagáljon a kiadóvállalat központi szerkesztőségének leépítésére és a megyei lapokat érintő megtakarítási intézkedésekre vonatkozó szerkesztőségi hírekre.
A magyarországi médiaszakmát is hónapok óta élénken foglalkoztató kérdés: hogyan védhetik ki a pénzpiaci válság gazdaságot érintő negatív hatásait a hazai kiadóvállalatokat? A recesszió következményeiről, a módosított tervekről az utóbbi néhány hétben egyre több híradás olvasható. (Lásd keretes írásunkat a cikk alján! – a szerk.)

Portálunkhoz a múlt héten számos olyan információ jutott el, melyek az Axel Springer kiadóvállalat egyes lapjainál készülőben lévő, vagy már életbe lépett, az újságírókat érintő megszorításokról szóltak: oldalpénz-csökkentésről, a központi szerkesztőség felszámolásáról és elbocsátásokról. Az eMasa az Axel Springer Magyarország gazdasági igazgatóját, Dr. Király Máriát kereste meg, hogy reagáljon ezekre az értesülésekre.

A teljesítmény arányában csökkenhet az oldalpénz

Egy neve elhallgatását kérő, a Dunántúli Naplónál dolgozó újságíró arról számolt be az eMasának, hogy a lapnál egy ideje drasztikus megszorításokról terjed a szóbeszéd: az alkalmazottak szerint elsősorban a lap úgynevezett oldalpénzének (azaz az egy oldalra jutó előállítási költségeknek) a csökkentése révén akar a kiadó spórolni. Forrásunk 49 ezerről 40 ezer forintra csökkentendő oldalpénzről beszélt, valamint arról, hogy az újságírók fizetésének csökkentését valószínűleg a lapnál használatos prémiumrendszer „küszöbének” emelésével kívánják elérni. (Az újságíróknak 70 pontot kell összegyűjteniük az alapfizetésükhöz, és az efölötti teljesítményt díjazzák prémiummal.)

Dr. Király Mária szerint a Dunántúli Naplót érintő megszorításokról szóló információ csak pletyka. Már csak azért is, fogalmazott a gazdasági igazgató, mert „most kezdődött meg a költség-felülvizsgálatok előkészítése, tehát a megszorításokra vonatkozó intézkedések még nem is születhettek meg.” Azt megerősítette, hogy felülvizsgálják az oldalpénzt és a kiadásokat, hozzátéve, hogy a kiadó összes lapjánál a hirdetések arányában csökkentik vagy növelik az oldalszámot, és az újságírói teljesítmények határozzák meg az egy oldalra jutó kiadásokat; de minderre csak az átfogó átvilágítás után kerülhet sor.

Átszervezik a központi szerkesztőséget

Szerkesztőségi forrásaink szerint az Axel Springer központi stábját – mely az egyes lapokhoz eljuttatott központi tartalom előállításáért felelős – felszámolják, a feladatok javát pedig a Világgazdaság munkatársai veszik át.

Dr. Király Mária az erre vonatkozó kérdésünkre válaszolva hangsúlyozta, hogy „minden, 2008. évben előállított terméket a jövőben is kiadnak, így az úgynevezett központi oldalak továbbra is megjelennek.” A központi oldalak esetében „a vállalati szervezetben rejlő szinergia-lehetőségeket kihasználva” várhatóan nagyobb szerepet szánnak a speciális témakörökre (pl. a gazdasági, a női vagy az életmód tartalmakra) fókuszáló szakszerkesztőségeiknek. Az átszervezés során kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy „a munkakörök minél tartalmasabbak legyenek”, ugyanakkor – tette hozzá –, „előfordulhat, hogy egy-egy munkakör más szervezethez kapcsolódik, esetleg megszűnik.”

A hazai médiapiac egésze nehéz év előtt áll

A napokban jelentek meg hírek arról, hogy az Axel Springer németországi anyavállalata tavaly kiemelkedően magas bevételt ért el. Dr. Király Mária a magyarországi leányvállalat 2008-as eredményeivel elégedett, mégis úgy látja: az idén az egész hazai lapkiadásra – csak úgy, mint a teljes médiapiacra – nehéz év vár.

– „Az átvilágítás és újratervezés időszakában a fejlesztéseket és a további terjeszkedést a piaci viszonyok határozzák meg” – fogalmazott óvatosan a gazdasági igazgató, aki szerint a kiadóra a „jól optimalizált, profitábilisan működő gazdálkodás” volt jellemző, így ezen a területen lényegesen kevesebb teendőjük van, mint a versenytársaiknak.

Az új szükségleteknek megfelelően újradefiniálják a feladatokat, és ezután döntenek a megüresedett álláshelyek sorsáról és a külső vállalkozók által nyújtott szolgáltatások esetleges pályáztatásáról. „Mindezt éppen azért tesszük – fogalmazott –, hogy a munkahelyeket megőrizhessük, és a jobb gazdasági körülmények között ne egy szétvert struktúrával, hanem egy stabil, szakmailag erős szervezettel folytathassuk munkánkat” – tájékoztatta az eMasát Dr. Király Mária.

„A hirdetési bevételeik 10-30 százalékát is elveszíthetik a lapkiadók”
A gazdasági válság a HVG-t is elérte, az újságnál költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be – adta hírül azIndex február 20-án. A portál – meg nem erősített – értesülései szerint a hetilap több munkatársától megvált az elmúlt hetekben. – Minden üzleti számítást felrúg az, hogy kevesebb hirdetési felületet tudnak értékesíteni, és még mindig nem lehet látni, hogy a 2009-es év hol fog elkezdődni, hiszen a hirdető cégek sem mernek lépni – nyilatkozta a lapnak Szauer Péter, a HVG Kiadói Zrt. vezérigazgatója.

Az eMasa február elején a recesszió hatásairól kérdezett több hazai kiadót. – A hirdetési bevételeiknek akár a 10-30 százalékát is elveszíthetik a lapkiadók – mondta el portálunknak Hivatal Péter, a Metropol ügyvezetője, hozzátéve, hogy a Metropol a 2008-as eredményeit az idén is produkálni szeretné, ehhez pedig „költségcsökkentésre, totális létszámstopra, egyes munkakörök összevonására, a feladatok szétosztására, és bizonyos esetekben elbocsájtásra is szükség lesz”.

– Nem fogja vissza a marketingköltségeket és nem tervez leépítést a válság miatt a Ringier, ugyanakkor a meglévő munkatársaknak többet kell dolgozniuk – nyilatkozta az MTI-nek a múlt héten Mihók Attila. A Ringier Kiadói Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: spórolnak a napi működéshez nem elengedhetetlen területeken, és „a fizetésemelések is visszafogottabbak lesznek a cégnél az idén”.
Tófalvy Tamás
vélemények  hozzászólok
kertes | 2009.03.17. 08:32
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek