Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2017. augusztus 19.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
„Ez valami új lehet”
Interjú Kelemen Lucival, a Lumens főszerkesztőjével
2015. november 12. csütörtök, 11:19
A Lumens közéleti-tudományos portál egyetemistákból álló szerzői körrel, szeriőz programmal szeptemberben indult és pár hét alatt viszonylag magas látogatószámot ért el, több pozitív szakmai visszajelzést kapott. Kelemen Lucival, az oldal főszerkesztőjével beszélgettünk.
Miért lett Lumens az oldal neve?
Eredetileg a Lumenre gondoltunk, hogy az Indexhez és Origóhoz hasonlóan a mértékegység-, illetve jelző-vonalat vigyük tovább. Egyszerű, érthető – kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy fény a közélet éjszakájában. Kicsit hajaz a nevemre is. Aztán sajnos kiderült, hogy a lumen.hu oldal egy fotográfusé, aki nem kívánt megválni a domaintől. Kénytelenek voltunk alternatívákat keresni, többek között azt, hogy milyen végződést tudunk hozzárakni az eredeti kifejezéshez. Így került szóba többek közt a Lumena, a Lumeno és a Lumenis. Utóbbival kapcsolatban attól tartottunk, hogy nagyon tudományosan hangzik, ami nem fedné pontosan az elképzeléseinket.


A Lumensről kiderült, hogy domainnévként és a közösségi felületeken is szabad, és nem is jelent semmit latinul. Nem Lumen, de nagyon jó félmegoldás. Nemzetközi vállalat van ilyen, de boldog leszek, ha ez gondot jelent majd számunkra. Egyébként úgy néz ki, hogy könnyen megmarad az emberekben, úgyhogy végül, sok bukdácsolás után belebotlottunk valami jó megoldásba.

Milyen személyes elhatározás késztetett arra, hogy belevágj ebbe a projektbe?
Mindig igyekeztem a tőlem telhető legmagasabb színvonalon újságírni, és erre más keretek között momentán nem lenne lehetőségem. Másfél éven át szerkesztettem a a Budapesti Corvinus Egyetem lapját, bizonyos fokig emelni tudtam a lap komolyságát, de az egyetemi szervezet erős passzív ellenállásába ütköztem: senki nem akarta ezt olyan jól csinálni, mint lehetett illetve tudtuk volna. Amikor a Közgazdász online – blog.hu-s – felületének szerkesztője a diplomázása után „nyugdíjba vonult”, javasoltam, hogy vonjuk össze a blogot és a nyomtatott kiadást. Legyen a hangsúly az online-on, fejlesszünk ki egy külön telefonos applikációt abból a pénzből, ami addig a nyomtatott újság kiadására ment, és vegyünk vissza annak példányszámából. Éljünk a Google és az Index nyújtotta lehetőségekkel. Nagyjából azt vetettem fel, ami végül a Lumens lett, csak corvinusos berkekben. Ezt az elképzelésemet voltaképpen azzal utasították vissza, hogy „merjünk kicsik lenni”.

Némi gondolkodás után elhatároztam, hogy akkor megcsinálom magam. Azzal a módosítással, hogy más egyetemek hallgatóit is bevonom, így potenciálisan jóval több oktatót tudunk elérni és sokkal több tudományterületet tudunk feldolgozni. Nyilván nagyobb szervezési munkát igényel, mert nincs mögötte intézményi háttér, de megvan az előnye is, senki nem köti meg a kezemet.

Van-e minta a Lumens számára a hazai vagy a külföldi sajtóban?
Nem különösebben. Legyünk őszinték, ha megpróbálnánk létrehozni egy pici Indexet vagy egy pici New York Timest, az nem működne, és nem érdekelne senkit. Pont azért tudunk relatíve nagyban gondolkodni, mert az derült ki a négy-öt hónapos előkészületi időszak után, hogy ilyen, amit csinálunk, nincs. Sok apró elemet átveszünk különböző helyekről, például az oldal megjelenését a Politico-féle Agenda inspirálta. A rengeteg hivatkozás a lapszemlék esetében kicsit olyan, mint a Washington Post háttértartalmai. Az „explainer újságírás” közel áll hozzánk. Szóval sok minden hat ránk, de pont arra vagyok a legbüszkébb, hogy ez valami új lehet.

Szinte az egész nyaradat a szerkesztőségi munka megszervezésével, az indulást megelőző felkészüléssel töltötted. Az előzőekben említetteken túl milyen előkészületek történtek ez idő alatt?
A webdesign és a marketing kérdése volt a két legnagyobb kihívás. Előbbinek nulla háttértudással indultam neki, de ahhoz, hogy az árajánlatokat, illetve az elvárt funkciókkal kapcsolatos visszejelzéseket meg tudjam ítélni, valamennyire bele kellett ásnom magam ebbe a területbe is.

Van meghatározott célközönsége az új portálnak?
A marketinges-kommunikációs kollégák fogalomrendszerében ez a 18-40-es értelmiségiek köre. A Lumens akkor tud gyorsabban felfutni a szokásos növekedési tempónál, ha más orgánumok rendszeresen hivatkozzák a cikkeinket. A célom az, hogy az újságírók tekintsenek rá értékes tartalomként, ők vegyék át. Bár manapság többen nézik a cicás gifeket, mint mondjuk, egy jelentős hazai ex-szcientológussal készített interjút, a nézettségnövelés népszerű útjait inkább elkerüljük.

Ez azt jelenti, hogy olvasóként is a szakmára számítasz?
Sokféle opciót megvizsgáltunk, ezek alapján rájöttünk, hogy ostobaság lenne egy lábon állni – elvégre nem is tudjuk, hogy ez garantálható-e hosszabb távon. Kialakult együttműködés az Indexszel, meglepően korán és meglepően jól. Igen, első körben arra szeretnék törekedni, hogy a szakmai vérkeringésbe bekerüljünk, de persze az visszaütne, ha kizárólag ezzel foglalkoznánk. Vannak munkatársaink, akik a klasszikus olvasószám-növelés lehetőségeit vizsgálják, figyelve arra, hogy ez ne okozzon minőségromlást.

Gondolkozol az újságírói, munkatársi gárda bővítésén?
Muszáj lesz. Jelenleg van összesen heti tizenhat cikk, ez tizenhét-tizennyolc, nem főállású újságíróval nem fenntartható. Megfelelő színvonalon egy szerző havi két anyagot tud elkészíteni, ha nagyon elhivatott, talán négyet. A Lumens ma rajtam kívül senkinek sem a főállású projektje, és ez teljesen érthető. Középtávon huszonöt állandó újságíróval számolok, akik megírnak havi két-két cikket, én meg a többit. Nyilván, ha még többen vannak, akkor több cikk is megjelenhet. Az a heti tizenhat, amiről beszéltünk, nem korlát, hanem minimum, amit, csak és kizárólag azért tartok fontosnak, mert napi egy cikkel nem vehető komolyan a lapunk, ha hírportálként és nem online magazinként próbáljuk pozícionálni.

Az egyetem elvégzése utáni személyes jövőképedben hol helyezkedik el a Lumens?
Ez attól függ, mennyire tudjuk felfuttatni. Nyilván rendkívül elégedett lennék, ha ezt tudnám főállásban csinálni. Viszont elég nagy vállalás és felelőtlenség lenne erre építenem, esetleg emiatt otthagyni az egyetemi tanulmányaimat. De komolyan tervezek vele, komolyan fektetek bele időt, energiát és pénzt. Hosszabb távú elképzeléseim vannak, kis, közepes és nagy méretben is. Bízom benne, hogy ez egy anyagilag és szervezetileg is fenntartható és értékteremtő projekt lesz.

Tervezel tartalmi változásokat?
Többfélét is. Kezdésként főként műfaji alapon osztottuk fel a rovatokat – interjú, lapszemle, tudomány –, ez nem praktikus, és nem is így szokták csinálni. Az az oka, hogy nagyon ostobán nézne ki nyolc rovatfül, amiből hatban nincsenek cikkek még három héttel az indulás után sem. Ha majd lesz elég anyagunk mindenféle témában, akkor egy tematikus rovatrendszert vezetünk be.

Az egésznek szerintem akkor van értelme, ha több súlycsoporttal feljebb célzunk, mint ahol vagyunk vagy elvileg lehetnénk. A Lumens hosszabb távon, jó esetben a klasszikus hírportáloknál színvonalasabb anyagokat előállító, de jellegében és szerkesztési formájában egyre inkább azokra hasonlító oldal lesz. Legalábbis ebben bízom.
Karvaly Bence / Bálint György Akadémia
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek