Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2020. augusztus 11.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Hetilap kiadását tervezi az érdi városvezetés
2007. július 2. hétfő, 11:35
A hatvanezer lakosú Érden a média minden ágazata jelen van. A szerkesztőségek viszonya egymással és a városvezetéssel kiegyensúlyozottnak mondható. Írásunk a város nyomtatott és elektronikus sajtótermékeit, helyzetüket és terveiket mutatja be.
A településnek van városi tévéje, önkormányzati támogatású lapja, magánkiadású újságja, kereskedelmi rádiója, tisztán hirdetési profilú kiadványai és három (köztük egy önkormányzati) információs portálja. – A városvezetés a nyilvános önkormányzás híve: a közgyűlés ülései nyilvánosak, rendszeresen tartunk sajtóbeszélgetéseket is. A médiumokkal kifejezetten jó a viszonyunk – mondja büszkén Arató Zsolt, a polgármesteri hivatal tavaly kinevezett sajtófőnöke (korábban Mádl Ferenc sajtófőnök-helyettese).

A helyi sajtó néhány hónappal a 2006-os választások előtt lendült fel, amikor a várost az akkor már több mint tíz éve irányító MSZP-s polgármester, Döcsakovszky Béla leváltására készülő civil szerveződések kommunikációs platformokat indítottak. Az önkormányzat is ekkortájt erősített be: 2005 nyarán közbeszerzési pályázaton bocsátotta áruba a város lapját, ősszel pedig elindult az ÉrdTV.

Hírek a postaládában

Az Érdi Újság mostani (színes, tabloid) formájában két éve létezik. A 2005-ös közbeszerzési pályázat nyertese, az Absolut Média Kft. – a Stílus Magazint, a Vital Magazint, a Balaton Magazint, az MX-Time Magazint és a Budapest Prémium Guide angol nyelvű luxuskiadványt kiadó cég – vállalta, hogy kéthetente, 25 ezer példányban megjelentetik, és 23 ezer postaládába dobják be a helyi lapot. (2000 példány jut az önkormányzatnak és a civil szervezeteknek.) A kiadó közlése szerint az önkormányzat mintegy évi 20 millió forinttal vesz részt a kiadásban (Arató Zsolt sajtófőnök szerint ez az összeg 22-25 millió forint), a költség fennmaradó részét a kiadó állja. A támogatás fejében az önkormányzat joga a felelős szerkesztő kinevezése. Így került a lap élére 2005-ben H. Bíró László (a Népszava egykori főszerkesztője), aki azon túl, hogy érdiként alapos helyismerettel rendelkezik, addigra – elmondása szerint – laza munkakapcsolatba került az Absolut Médiával.

– Az elődhöz képest összehasonlíthatatlanul magasabb színvonalú lapot működtetünk: új formát és arculatot hoztunk, kiépült a hirdetési piac, a terjesztés a város száz százalékát lefedi. Ez nagyjából hatvanezer olvasót jelent – büszkélkedik H. Bíró, aki ma már: a kiadóigazgatói posztot tölti be. A helyére tavaly decemberben megbízott felelős szerkesztőként Zanati Zsófia került, aki korábban 20 évig a Magyar Rádiónál volt szerkesztő. Az újság írásainak meghatározó része a lakosságot érintő közügyekkel foglalkozik, közzéteszik az önkormányzati határozatokat, rendeleteket és pályázatokat (a 20-24 oldalból minimum két oldalon). A tematikába beleférnek a helyi vetületű megyei és országos hírek, események is. Zanati Zsófia elmondása szerint a lap 3-4 állandó és néhány külsős munkatársa vállalkozásban, megbízással dolgozik, ami a minőséget emeli: versenyhelyzetet teremthet a szerzők között.

Az Érdi Újság alakját az önkormányzat határozta meg, ezt a formátumot a Metro-kiadványok budapesti nyomdájában nyomják. A terjesztést a Feibra Kft. végzi, mivel a Magyar Postával a kiadónak gondjai voltak. Az önkormányzattal kötött szerződés szerint a minimum 16 oldalas (általában 20-22 oldalas) lap 50 százaléka lehet hirdetés. Jelentős tételt képviselnek az önkormányzati közlemények, hirdetmények is, a szerződés szerint ilyenből 48 oldalt kell – külön térítés nélkül – az önkormányzat rendelkezésére bocsátaniuk egy évben (tavaly 60 oldalt vett igénybe a helyhatóság).

Hetilapot szeretnének

Az Absolut Média a megbízást két évre kapta, azzal, hogy amennyiben a szerződés lejártakor nem kell kiírni újabb tendert, az automatikusan tovább él – határozatlan ideig.
Tavaly Döcsakovszky polgármesteri székét a fideszes T. Mészáros András vette át, aki az SZDSZ-es Csőzik László alpolgármesterrel koalícióban irányít. Az új városvezetés most úgy döntött: az időközben megyei jogúvá érett Érd és a köréje szerveződő kistérség megérdemel egy hetilapot, és mivel az Érdi Újság kiadásának új feltételei a közbeszerzési értéket meghaladják: újabb tendert írtak ki az Érdi Újság komplex szerkesztési, nyomdai előkészítési feladatainak ellátására, nyomdai előállítására és terjesztésére. Kétfordulós lett az eljárás is: az alkalmassági (nyílt) tender nyertesével zárt tárgyalás során egyeztet majd az önkormányzat. A főszerkesztő kinevezése továbbra is a hivatal jogköre.

Az Absolut Média optimista: – Két éve mi nyújtottuk be az egyetlen érvényes pályázatot, az új szerkesztőség idei megnyitóján pedig az ősszel beiktatott polgármester is beszédet mondott – bizakodik a kiadóigazgató.
Információink szerint riválisként jelentkezhet a pályázaton a Pannon Lapok Társasága (a cég illetékeseit cikkünk megjelenéséig nem értük el), illetve a hozzá tartozó Maraton Lapcsoport is.

Plusz egy a régiónak

Az Absolut Média tavasszal a teljes mértékben kiadói finanszírozású Érdi Újság PLUSZ-szal is előrukkolt, amely 15 ezer példányban a környező, Érddel szimbiózisban élő települések (Diósd, Tárnok, Százhalombatta, Sóskút és Pusztazámor) lakosságához jut el. A formátum, a terjedelem és két belső oldal (önkormányzati hírek, közügyek) megegyezik az anyalappal, ugyanakkor mi kifejezetten a szomszédos települések ügyeivel foglalkozunk – mondja Vultur Csaba, az új lap főszerkesztője. Ebben az üzleti vállalkozásként indult lapban 9 hasznos oldalra 11 reklámoldal jut. A politikát kerülő, zömmel társadalmi és kulturális témákkal foglalkozó lapnál a főszerkesztő mellett öt-hat külsős újságíró, gyakornokok, egy állandó és egy külsős fotós dolgozik.

A szomszédokkal való kapcsolattartást egyébként nemcsak az Érdi Újság kiadója szorgalmazza: az önkormányzat új kistérségi összefogást szorgalmazó politikája sokat segíthet a helyi (és a környező települések) médiájának fejlesztésében, terjeszkedésében.

Médiabéke

Az Érdi Újság – H. Bíró szerint – jó viszonyban van a helyi médiumok többségével: esetenként együttműködik az ÉrdTV-vel, a Junior Rádióval, de korrekt a kapcsolata a másik hírlapszerűen működő újsággal, az Érdi Lappal is. A Helyi Thémát sem tekintik konkurenciának, részben annak akadozó terjesztése miatt, részben azért, mert a Helyi Théma inkább Budaörsre és Törökbálintra koncentrál, a hatvanezres lakosú Érd híreivel kevesebbet foglalkozik.

Az érdi helyi médiumok kollegiális viszonyát a többi sajtóorgánum vezetője is megerősíti, és egytől egyig állítják: remek a kapcsolatuk az önkormányzattal, sőt mi több: egyre jobb. Még az Érdi Lapnak is, amelyet egy fideszes civil egyesület hívott életre 2003-ban, és amelybe korábban a jelenlegi polgármester is rendszeresen írt. Orlai Sándor főszerkesztő elégedetten említi, hogy tavaly ősz óta végre velük is szóba áll az önkormányzat. Az Érdi Lap kéthetente, 8000 ingyenes példányban, 50-60 ponton gyűjtőhelyes terjesztéssel jut el az olvasókhoz.

Jönnek, nyilatkoznak

A majdnem öt éves érdi Rádió Junior, bár kereskedelmi csatorna, közszolgálati feladatokat is ellát. Ahogy az ügyvezető, Fridély László fogalmaz: az éves költségvetésnek 6-8 százalékát kitevő városi támogatással az önkormányzat egy jelképes műsoridőt vásárol, s a képviselők „jönnek, nyilatkoznak”. A Rádió Junior Érden és 25-30 km-es körzetében hallható. Az alapvetően zenei profilú, fiatalos csatorna egyedüli ezen a regionális piacon, hallgatói köre saját adataik szerint gyarapodik, hatóköre a három évvel ezelőttihez képest 6 százalékot javult. A rádió most tervezi a délutáni órákban „drive-time”-sáv sugárzását, amely egyebek mellett közéleti információkkal tenné a mintegy harmincezres érdi autós ingázók utazását szórakoztatóbbá – mondja Fridély. A szerkesztőség a főszerkesztő L. Róbert Attila mellett nyolc állandó és 4-5 külsős munkatársat is foglalkoztat.

Az ÉrdTV a városvezetés honlapját kivéve az egyetlen önkormányzati tulajdonú helyi médium, bő másfél éve működik. A főszerkesztő, Csóli Virág elmondása szerint a kábeltévé, amelynek műsora 40 ezer emberhez jut el, fő konkurensének a szomszédos százhalombattai televíziót tartja: minthogy az földfelszíni sugárzású adó, többen fogják, ráadásul hasonló tematikával és érdi ügyekkel is foglalkozik. Érthető, hogy az érdi tévé is belehúz: szeptembertől várhatóan napi egy órára növelik a saját gyártású műsort.
Érd az interneten is aktív: a város hivatalos honlapja mellett két információs portál (az Érd Online és az Érdcenter ), valamint a helyi médiumok online verziói is működnek.

Arató Zsolt városi sajtófőnök még hozzáteszi: – Most egy olyan közös portálon dolgozunk, amelyen valamennyi érdi médium, valamint a Polgármesteri Hivatal is megjelenne programjaival, műsoraival, információival. A cél a helyi médiumok közötti információcsere hatékonyságának növelése, másrészt a helyi tájékoztatás erősítése.
Dózsa Kata
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek